روش های آبیاری هیدروپونیک

روش های آبیاری هیدروپونیک

در ادامه آموزش روش های کشت هیدروپونیک (مشاهده آموزش های قبلی )

 

3- کشت گیاه به روش ایروپونیک Airoponic آبیاری به صورت اسپری آب روی ریشه

در کشت هیدروپونیک به روش ایروپونیک با استفاده از نازل های اسپریر یا مه پاش ، آب و مواد غذایی به طور مدام روی ریشه گیاه اسپری میشود. به این روش کشت اصطلاحا هواکشت نیز گفته میشود .

کشت به روش ایروپونیک

در روش هواکشت (آیروپونیک) ریشه گیاه داخل  گلدان‌های مشبک  (سبد هیدروپونیک)در محفظه‌ای به حالت معلق قرار میگیرند. به صورتی كه ریشه های خارج شده از سوراخ های گلدان هیدروپونیک توسط نازل‌های اسپری آب و یا نازل‌های مه پاش (افشان ریز و آهسته) تحت پاشش یا مه‌زنی محلول مواد مغذی قرار می‌گیرند. در سیستم‌های آیروپونیک (هواکشت) منابع مورد نیاز ریشه‌ها را با هر آنچه که برای رشد نیاز دارند فراهم می‌کنند. چنین سیستم‌هایی بسیار کارآمد عمل کرده و شرایط رشد حداکثری گیاه را فراهم می‌کنند. با این حال در این نوع از سیستم‌ها، به دلیل فشار زیاد آب در نازل‌ها یا مه‌پاش‌های (نبولایزرهای nebulizers) مورد استفاده، پیچیدگی فنی زیاد است. علاوه بر این برای جلوگیری از گرفتگی نازل‌ها باید تدابیری فنی اتخاذ و اجرا شود. عیب این نوع سیستم‌ها در آن است که ریشه‌های آزاد معلق نمی‌توانند در برابر خرابی مه‌پاش‌ها (نبولایزرها) مدت‌زمانی طولانی تاب بیاورند.

نازل مه پاش ایروپونیک

 لوازم مورد نیاز برای ساخت سیستم کشت ایروپونیک (هواکشت) airoponic :

 

برای خرید پکیج کامل لوازم سیستم آبروپونیک ( هواکشت ) کلیک کنید.

برای مشاهده سایر روش های آبیاری هیدروپونیک کلیک کنید

کلیک کنید

یک پاسخ برای “5”

  1. سلام وقت بخیر من یک سوال داشتم در رابطه با کشت علوفه بروش هیدروپونیک ( کندم جو ذرت …) آیا در آبی که برای آبیاری بروش مه پاش استفاده میشود چیزی باید اضافه کرد ( مثل کود یا عناصر مقوی دیگر برای رشد بیشتر گیاه ) یا فقط آب بتنهایی کافی میباشد تمنا دارم جواب مرا بدهید بسیار ممنونم

    1. با سلام
      ببینید با توجه به مدت زمان کوتاه مورد نیاز برای این روش کشت به هیچ عنوان نیازی به استفاده از سم و کود نمیباشد
      به دلیل دوره کارنس کود و سم که معمولا بیش از 1 هفته میباشد استفاده از این مواد برای رشد علوفه باعث مسمومیت برای دام میشود .
      تنها مواد قابل استفاده برای ضدعفونی قبل از کاشت و به صورت بذر مال با استفاده از آب ازونه و یا محلول رقیق آب وایکس میباشد.
      با تشکر

  2. سلام خسته نباشید
    یه سوال داشتم در کشت ایروپونیک محلول باید دائم اسپری بشه با نازل یا زمان داره

  3. سلام
    تو سیستم آکوپونیک در حالت شناور آیا ممکن هست ماهی در خود حوزچه های گیاه قرار بگیرد؟
    آیا ریشه گیاه را از بین نمیبرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.