آموزش نصب آبپاش های هانتر برای چمن و باغچه

آموزش نصب آبپاش های هانتر برای چمن و باغچه

چگونه آبیاری بارانی برای فضا سبز ویلا و باغچه نصب کنیم

در این وبلاگ آموزشی قصد داریم نحوه نصب و اجرای سری آبپاش های مدل هانتر و مشابه آن (آبپاش های رین ، آبپاش های ودرماتیک و آبپاش های ak ) رو برای باغ و ویلا و آبیاری چمن و گل و گیاه آموزش بدیم.

لوازم مورد نیاز :

اره یا قیچی لوله بر

هانتر مدل ps یا pgp یا pgj (در ادامه نحوه انتخاب آبپاش هانتر توضیح داده میشود )

آچار 13 یا آچار فرانسه

آچار هانتر (این آچار تنها برای مدل pgp و pgj کاربرد دارد که همراه با آبپاش به مشتری ارایه میشود)

نوار تفلون

کمربند با نافی 1/2 (با توجه به سایز لوله که در ادامه توضیح داده میشود)

اتصالات پلی اتیلن یا سفید (زانو ، سه راهی ، اتصال نر ، مغزی 1/2 و اتصال ماده ) با توجه به شکل و ابعاد زمین

انواع آبپاش مخفی شونده هانتر

1- آبپاش های مدل PS :

اولین گروه آبپاش هانتر سری ps میباشد. در این مدل بدنه هانتر مشابه و قابل تعویض میباشد و تنها سرآبپاش فرق میکند که شعاع پاشش متفاوت دارد. در شکل زیر انواع سر آبپاش مدل ps نمایش داده شده است.

فشار کاری تمامی آبپاش های مدل ps حدود 2 الی 3 بار (اتمسفر) میباشد. زاویه پاشش تمامی آبپاش های هانتر مدل ps قابل تنظیم بین 0 تا 360 میباشد. در حالت 360 درجه یا تمام دور به صورت چتری آبیاری انجام میشود. اتصال ورودی آبپاش سایز 1/2 است. این نوع آبپاش بیشترین کاربرد رو در آبیاری فضاسبز باغ و ویلایی دارد.

شعاع آبپاش های هانتر مدل ps قابل تنظیم (پرکاربرد ترین نوع آبپاش فضا سبز):

هانتر 4 A شعاع پاشش 1.2 متر

هانتر 6 A شعاع پاشش 1.8 متر

هانتر 8 A شعاع پاشش 2.4 متر

هانتر 10 A شعاع پاشش 3 متر

هانتر 12 A شعاع پاشش 3.6 متر

هانتر 15 A شعاع پاشش 4.5 متر

هانتر 17 A شعاع پاشش 5.1 متر

نوع دیگر آبپاش ps به آبپاش های مدل ps غیر قابل تنظیم یا آبپاش ps گوشه زن معروف هستند. این نوع آبپاش فقط در مکان های خاص استفاده میشوند که در صورت نیاز از قسمت تبادل نظر و انتخاب نوع آبپاش میتونید پیگیری کنید. در اینجا از برسی آنها صرف نظر میکنیم.

2-آبپاش مدل pgj :

آبپاش هانتر مدل pgj از نوع روتاری ( آبپاشی چرخشی در حین آبیاری ) بوده و زاویه چرخش این آبپاش توسط آچار مخصوص هانتر قابل تنظیم میباشد. شعاع پاشش این آبپاش بین 5 تا 11 متر میباشد که توسط نازل های همراه آبپاش (6 عدد نازل) قابل تنظیم میباشد. ( نکته : این نوع آبپاش به همراه 6 عدد نازل و یک عدد آچار مخصوص ارایه میشود.) فشار کاری این نوع آبپاش بین 3 الی 4 بار (اتمسفر) است.

شکل آبپاش هانتر pgj به همراه نازل ها

3- آبپاش مدل PGP :

آبپاش مدل pgp هانتر از نظر کارکرد کاملا شبیه آبپاش مدل pgj بوده با این تفاوت که شعاع پاشش این آبپاش بین 7 الی 13 متر میباشد. که حدود 3 متر بیشتر از مدل pgj است. همچنین رزوه ورودی این آبپاش 3/4 میباشد.

شکل آبپاش PGP

نحوه انتخاب آب پاش :

انتخاب نوع آبپاش کاملا بستگی به ابعاد زمین دارد. برای انتخاب نوع آبپاش ابتدا بزرگترین عرض باغچه را اندازه بگیرید. زمانی که باغچه به شکل مستطیل یا مربع باشد معمولا تنها از یک نوع آبپاش با تعداد مشخص استفاده میشود. اما زمانی که باغچه شکل نامنظمی داشته باشد ابتدا باید مبنا را بزرگترین عرض باغچه درنظر گرفت. در این صورت اولین آبپاش با شعاع بالاتر انتخاب میشود که نهایتا باعث میشود تعداد کمتری آبپاش استفاده شود و هزینه نهایی طرح کاهش یابد. برای انتخاب آبپاش های بعدی نیز به همین صورت و بزرگترین عرض باغچه بعد از شعاع اولین آبپاش در نظر میگیریم.

نکته : در نظرداشته باشید که برای نصب تمامی آبپاش های موجود در بازار از جمله آبپاش هانتر، آبپاش ها در فاصله شعاع هم نصب میشوند( نه در فاصله قطر). یعنی اگر شما بخواهید آبپاش با شعاع 3 متر نصب کنید دومین آبپاش دقیقا در فاصله 3 متر از آبپاش اول نصب میشود. یعنی آبپاش ها کاملا روی هم آبپاشی میکنند به این دلیل که تمامی آبپاش ها در طول شعاع پاششون آب یکنواختی توزیع نمیکنند و آبپاش ها باید همدیگرو همپوشانی کنند.

با توجه به نکته بالا برای نصب آبپاش ها بعد از جایگذاری اولین آبپاش با شعاع پاشش مشخص شما باید بزرگترین عرض باغچه را دقیقا از شعاع پاشش اولین آبپاش در نظر بگیرید.

پیشنهاد برای جایگذاری مکان آبپاش ها:

پیشنهاد میشود با توجه به اینکه شما از قبل شعاع پاشش هر یک از آبپاش ها که در این مقاله بیان شد را میدانید، برای نصب و جایگذاری هر آبپاش از یک شابلون مانند نخ یا سیم با طول شعاع آبپاش مد نظر استفاده کنید. یک طرف سیم (نخ) را در نقطه نصب آب پاش ثابت و انتهای سیم (نخ) را در جهات مختلف روی باغچه جابجا کنید. با این کار مطمين شوید که آب اضافی به بیرون از باغچه نمیریزد.

نصب و راه اندازی آبپاش های هانتر

انتخاب پمپ :

پس از مشخص شدن نوع آبپاش ها و جایگذاری روی نقشه، باید با توجه به دبی مصرفی هر یک از آبپاش ها که در کاتالوگ آنها مشخص شده است ضرب در تعداد کل آبپاش ها دبی کل یا دبی مورد نیازبرای انتخاب پمپ(میزان آب مورد نیاز در واحد زمان مثلا 2 لیتر در ثانیه) محاسبه شود. فشار کاری برای انتخاب پمپ نیز 3.5 الی 4 بار در نظر گرفته میشود. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر به بخش تبادل نظر انتخاب پمپ مراجعه کنید.

انتخاب سایز لوله:

در ادامه بر اساس حجم آب مصرفی (دبی پمپ) نوع و سایز لوله مشخص میشود به عنوان مثال در صورتی که شما تنها به 4 یا 5 عدد آبپاش نوع ps نیاز داشته باشید میتوانید از لوله با قطر 20 میلیمتر سفید یا پلی اتیلن استفاده کنید.برای راهنمایی بیشتر به بخش تبادل نظر انتخاب سایز لوله مراجعه کنید.

سایر لوازم :

فیلتر آب : سایز فیلتر بر اساس نوع پمپ تعیین میشود . فیلتر بعد از پمپ نصب میشود

کمربند با نافی 1/2 : سایز اصلی کمربند با توجه با سایز لوله انتخاب میشود و نافی کمربند برای آبپاش های سری سری ps و pgj سایز 1/2 اینچ و برای آبپاش PGP سایز 3/4 اینچ میباشد.

تعداد کمربند و مغزی : برای نصب هر آبپاش نیاز به یک عدد کمربند و یک عدد مغزی میباشد

سایر لوازم با توجه به شکل زمین و باغچه شامل سه راه پلی اتیلن ، زانو پلی اتیلن و سرخط و درپوش انتهایی پلی اتیلن به تعداد مورد نیاز.

درصورت نیاز به راهنمایی میتوانید از بخش تبادل نظر و همچنین تماس با ما سوالات خود را مطرح و مشاوره بگیرید.

یک پاسخ برای “3”

  1. سلام وقت بخیر
    لطف میفرمایید در مورد نوع و قدرت موتور و تولید فشار ۲ تا ۳ بار برای ۱۵ هانتر هم توضیح بدید
    اصولا کفکش یا موتور پمپ پیشنهاد میکنید
    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.